torsdag 6 maj 2010

Gädda på fluga

Fick ett ryck efter jobbet och band en ful gäddfluga för att för första gången göra ett seriöst försök att få gädda på fluga. Band på en vit Zonker remsa och lite julgransglitter i olika färger samt en knallrosa marabou fjäder som hackel. gäddfluga  På med vadarna och allt annat som hör till och raska steg ned till ån. En bit längre ned står Tommi Väänänen med en kompis och jerkar ovetandes om att jag vadar omkring efter en grov predator.  Gör två kast efter vassen med flugan men inget händer.. Vet ett riktigt hett ställe med en djuphåla strax intill så jag skickar iväg fluga dit, så fort jag börjar ta hem flugan ser jag en riktig ubåt kommandes mot flugan. Oj Oj den är feeet!!! 2-3 meter från mig rusar den upp i luften med flugan i käften och drar iväg som en riktig torped! Efter en bra stunds fight med denna riktigt ilskna gädda får jag fatt i den med handen i gällocket samtidigt som jag inser att detta är nog den bredast gädda jag sett. Ryggen är bred som jag vet inte vad!! Ganska kort för sin vikt tror jag.. kanske det var vibrationerna i mina ben som gav en tryckvåg i vattnet och pressade ihop den? 6840g visade vågen. tråkigt nog hade jag inget måttband med mig så jag vet varken omkrets eller längd, men hon står väl där och väntar på mig till nästa gång och då ska den mätas!

Från att ha varit riktigt trött på gäddfisket tycker jag nu att det var riktigt jävla häftigt och det var längesedan jag blev så skakis i benen!        Skitfiske på er tills vidare……….20100506160

1 kommentar:

  1. Grattis till gäddan!!! Fan va gött... Synd att jag missa allt... Åkte precis hem då... Vi hade 3 kontakter bara..

    SvaraRadera